Figyelj arra, mit üzen a tested – lassítás nőknek

Nőként biztosan érezted már úgy, hogy ami a múlt héten még olyan könnyedén és energiával telve ment, most szinte lehetetlennek tűnik. Az edzés, a teendőink, a munka: vannak napok, vagy akár hetek, amikor hamarabb elfáradunk és nehezebben vesszük az akadályokat, és vannak időszakok, amikor ide-nekem-mindent csatakiáltással kiugrunk a bőrünkből és ezerrel pörgünk. Mi, nők sokszor nem vesszük figyelembe azt a nyilvánvaló tényt, hogy a női valónkból fakadó ciklikusságunk természetesen segíti vagy akadályozza a lassulásunkat és a gyorsításunkat is.

Krajcsó Nelli írása

untitled_design_2.jpg

Mondhatjuk úgy, hogy a női, havonta ismétlődő körforgás lassú és gyors periódusok váltakozásából áll, attól függően, hogy éppen melyik hormon kap főszerepet a testünkben. A ciklusunk első felében (nagyjából két hétig) ez az ösztrogén, amit provokáló hormonnak is hívunk. Az ösztrogén a termékeny, tevékeny időszakot segíti elő: ilyenkor energikusabbnak, optimistábbnak, jobb hangulatúnak, kreatívabbnak érezhetjük magunkat. Szívesebben nyitunk a külvilág felé, kíváncsibbak vagyunk és szórakozni vágyunk, szeretünk kimozdulni és előszeretettel kapcsolódunk másokhoz, romantikusan is. Az étvágyunk ilyenkor egy picit csökken, így könnyebb egészségesebb és kisebb adagokat ennünk. Ahogyan épül az ösztrogén bennünk, élesedik az emlékezetünk, gyorsabban gondolkodunk és magabiztosabbnak érezhetjük magunkat – a külső megjelenésükben is. 

A magas ösztrogénszint miatt fájdalomcsillapító endorfinban lesz gazdagabb a szervezetünk, így minden fájdalmat könnyebben viselünk. Tehát akár egy-egy keményebb edzés, vagy a hosszú, teendőkkel hajszolt napokat is jobban bírjuk.

Ilyenkor valószínűleg nehezebben üldögélünk meditációs pózban, szöszmötölünk otthon a csendben és írogatjuk a naplónkat, tehát a lassítás helyett a pörgést kereshetjük, és a stresszel is jobban tudunk megbirkózni.

 

Amikor elérkezünk a két hét végéhez, az ovulációhoz, az ösztrogénszintünk a csúcson van. A bőrünk ilyenkor a legszebb; és a tesztoszteron, a férfiakban domináló hormon szintje is felugrik egy kicsit, így bátrabbaknak és versengőbbnek érezhetjük magunkat.

 

A harmadik hét elején az ösztrogénszint leesik, és a progeszteron, más néven az ellensúlyozó hormon kezd szétáradni a testünkben, ami megnövekedett étvágyhoz, rosszabb hangulathoz, fáradtsághoz és valószerűtlen ingerültséghez vezethet (egy PMS szindróma, csak kicsiben), amit enyhíthet az ösztrogén újabb emelkedése. Ebben az időszakban visszahúzódunk, a testünk felpuffadhat, és előjöhetnek a bőrproblémák.

Ilyenkor nem feltétlenül tudunk rekordokat dönteni, vagy olyan lángon égni, mint előtte. A Facebookos meghívásokról, a sok programról még hallani is fárasztó lehet, nincs annyi kedvünk a társasági élethez. Ebben az időszakban néha még egy apró döntés meghozatala is hatalmas érzelmi küzdelem lehet.

Ezekben a napokban nagyon fontos a gondoskodás, az odafigyelés magunkra: a fürdők, a lágyabb mozgásformák, a meditáció, a nyújtás, a jóga és a relaxáció sokat segíthet. Figyeljünk oda az étkezésre, az alkohol csökkentésére vagy arra, hogy hamarabb menjünk aludni, így a természetes körforgásunkhoz igazodva azt adhatjuk magunknak, amire igazán szükségünk van. Ha ez nem történik meg, a pre-menstruációs fájdalmak és az érzelmi hullámzás felerősödhet, és hosszú távon kifáraszthatjuk magunkat.

És bár a ciklus végén, a menstruáció előtt mindkét hormon szintje leesik, és újra jobban és energikusabbnak érezhetjük magunkat pár napig, a vérzés kezdetén újra, minden eddiginél jobban pihenőnapokra és melegségre vágyik a testünk. Ilyenkor érdemes tudatosan megteremteni magunknak a lassúságot: ha lehet, ne ekkorra szervezzünk minden találkozót, mondjunk le a keményebb sportról (a testünk ekkor nem annyira laza, könnyebben megsérülhetünk!), hagyjuk el a koffeint, és kávé helyett teázzunk. Kérjük meg a család többi tagját, hogy intézzék el a bevásárlást, mi pedig otthon, a melegben pihenjünk, amennyit csak tudunk.

Az ideális fizikai kinézetről sokat beszélünk, de modern nőként általában nem igazán tudunk kapcsolódni a testünkhöz. Az, hogy a természettől elszakadva, automatikusan hűtött-fűtött irodákban dolgozunk, a kezünk helyett a fejünkkel dolgozunk, és ezernyi kütyüvel és okoseszközzel vagyunk körülvéve elhiteti velünk, hogy mindent mi kontrollálunk.

Pedig a testünk ugyanúgy működik, mint évszázadokkal, évezredekkel ezelőtt. A női körforgás nem véletlenül alakult ki, és ha tiszteletben tartjuk, a testünk meghálálja azt nekünk: jobban fogjuk bírni a kihívásokat, ha a megfelelő időben megadjuk magunknak a pihenést, a törődést, és a megengedést.

 

krajcso-nelli_1.jpg

Krajcsó Nelli, mindfulness meditációs tréner és a Slow Budapest alapító-vezetője, csapatával 2012 óta vizsgálja a gyors-lassú témáját, és a lehetőségeket az egyéni egyensúly megtalálására. Folyamatosan tart előadásokat, egyike azon keveseknek, akik 3 TED színpadon is beszéltek már itthon. 2015-ben felkerült a La Femme 50 tehetséges magyar fiatal listájára, ő az első magyar anti-határidőnapló megalkotója, Budapesten biciklivel közlekedik, nincs okostelefonja, rendszeresen meditál és jógázik.

 

Szívesen olvasnád a jövőben is a blogposztjainkat? Iratkozz fel a Slow Budapest hírlevelére!

Kép forrása: canva.com