10+1 tipp egy igazi slow nyaraláshoz

Slow travel, avagy így pihenjünk lassan

Veled is előfordult már, hogy úgy érezted, fáradtabban értél haza a nyaralásból, mint ahogy elindultál? Ha igen, nem meglepő: mivel a hétköznapokat is felgyorsult tempóban éljük, a pörgést sokszor a szabadnapjainkba is magunkkal visszük. Összeszedtünk néhány hasznos tippet arra az esetre, ha idén úgy döntenél, kipróbálnád a lassú vakációt.

Herendi Kata írása

slowtravel.jpg

A slow travel, azaz a lassú utazás szinte a kezdetek óta a slow mozgalom része. A nyaralás sokunk számára egyébként is a vágyott lassítás első lépéseinek színtere: a szabadságunk alatt kipróbálhatjuk a lassú étkezést, vagy tarthatunk néhány napnyi digitális detoxot. Azonban önmagában az, hogy nyaralni indulunk, még nem lassít le minket; sőt, gyakran újabb és újabb stresszforrások nehezíthetik, hogy valóban kiélvezzük a pihenésre szánt időt. Az alábbi tanácsokkal abban segítünk, hogy könnyebben menjen a lassítás a nyaralás előtt, alatt és után is.

 

1. Válaszd meg gondosan az úticélt!

A lassú utazás első, legfontosabb lépése, hogy olyan helyre látogass el, ami leginkább megfelel a céljaidnak, ahol valóban meg tudsz pihenni. A hétköznapi forgatagban sokszor úgy érezzük, kizárólag egy napfényes tengerparton heverészve tudnánk kikapcsolódni, ám ez nem feltétlenül igaz mindenkire. Sokan lehetünk, akik nagyjából tizenöt perc napozás után már pattanunk is fel, hogy vízibicikli, csónak, bérelhető szörfdeszka után nézzünk, aztán kiderítsük, hol vehetnénk egy fagyit… Ha veled is ez a helyzet, érdemes lehet az aktív pihenésre is időt szánnod, vagy eleve olyan helyet felkeresned, ahol lehetőséged van minél inkább mozgásban maradni.

Ha te is azok közé tartozol, akik már a téli szürkületben lefoglalták a várva várt tengerparti vakációt, ám most mégis magadra ismertél, akkor sem kell kétségbeesned: indulás előtt nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a választott hely környékén kicsit aktívabb programokra, például hosszú sétákra, esetleg biciklitúrára.

 

2. Tervezd meg, de ne tervezd túl!

Amikor megérkezünk a kiválasztott helyre, a legtöbben azonnal pezsegni kezdünk az új közegben, ami annyira más, mint a hétköznapokban megszokott környezetünk. Mindenhová el szeretnénk menni, mindent meg akarunk nézni, és ez a lendület sokszor még az utazás fáradtságát is elmossa.

Ilyenkor történik jellemzően az, hogy „tökéletesen kihasználjuk” a rendelkezésünkre álló időt: egy hét alatt legalább négy városba és huszonkét látványossághoz zarándokolunk el, hogy aztán hazatérve az első munkanapokban próbáljuk meg kipihenni a nyaralás fáradalmait.

Ha utazni indulunk, talán ez a késztetés az, aminek a legnehezebb ellenállni: hogy telezsúfoljuk a napjainkat programokkal, megnézendő helyekkel, hosszúra nyúlt listákkal, amiken kipipálhatjuk az aznapi élményeket. A gond ezzel éppen az élmény: milyen nyomot hagy bennünk egy ilyen nyaralás? Legyünk őszinték: valószínűleg csak a fényképeknek köszönhetően marad majd valami halvány benyomásunk az aznapi sokadik kipipált látványosságról. Ahhoz, hogy ezt elkerülhesd, tervezd meg inkább előre, mi az, amit mindenképpen szeretnél megnézni, kipróbálni a szabadságod alatt. Nézd meg, körülbelül mennyi időt töltenél az egyes helyeken, és kérdezd meg magadtól, mennyire biztos, hogy megéri reggel hatkor kelni, vagy egy napon belül három, egymástól többórányira fekvő helyre átbumlizni. Ne táblázz be minden egyes percet, bármilyen nagy is a kísértés - könnyen lehet, hogy odaérve találkozol majd valamivel, amit ugyanolyan szívesen látnál, tapasztalnál, de csak akkor marad idő rá, ha hagysz neki „üresjáratot”.

 

3. Készülj fel!

Bár a legtöbben hónapokkal, de legalább hetekkel előre tudjuk, mikor indulunk útnak, mégis biztosan sokaknak ismerősek az utolsó pillanatban a bőröndbe szuszakolandó ruhakupacok, a sietve felfirkantott „itthon ne maradjon” tételek, és mindenki kedvencei, az indulás előtti boltba/gyógyszertárba/túraüzletbe rohangálások.

Közvetlenül az indulás előtt ez a rohanás, kapkodás akkora stresszt jelent, hogy napokba telhet, mire a szervezetünk kicsit megnyugszik, és elhiszi, hogy tényleg pihenhet.

A legjobb, ha tényleg jó előre felkészülünk, és nem halogatjuk a csomagolást az utolsó utáni pillanatig: ha nem is hever hetekkel az indulás előtt egy nyitott bőrönd a padlónkon, a szekrényben például kezdhetjük egy helyre gyűjteni azokat a ruhákat, amiket magunkkal szeretnénk vinni. Ugyanezt megtehetjük a fürdőszobai holmikkal is, ami pedig a beszerzést illeti: a naptej és a hányingercsillapító biztosan nem romlik meg két hét alatt a polcon, viszont Murphy-törvényének értelmében hiánycikk lesz, ha az indulás napján robogunk el beszerezni (tényleg!).

 

4. Érkezz meg fejben is!

„Ne úgy ess be a karácsonyfa alá” - decemberben, az ünnepek táján szoktunk ezzel a félmondattal lassításra biztatni, emlékeztek? Nos, ugyanez igaz a nyaralásra is. Az a felgyorsult tempó, amit a hétköznapokban érzel, nem egy és nem két nap alatt alakult ki. Ahhoz, hogy minél kevesebb kísérjen el a nyaralás napjaiba, már az indulás előtti hetekben érdemes fokozottan figyelni a lassításra.

Jelölj ki egy kis időt minden napra, ami már csak a pihenésé! Eleinte lehet ez egy fél-egy óra, amikor a nyaralás alatti terveidet rendezgeted, fejben, gondolatban készülődsz a kikapcsolódásra. Ahogy pedig közeledik az indulás napja, töltsd egyre szabadabban ezt az időt, hogy a megérkezés után ne érezd rögtön az azonnali cselekvés sürgető szorítását, hanem valóban, igazán „bele tudj lazulni” a pihenésbe.

 

5. Digitális detox

Egy kis digitális detox, azaz offline lét a hétköznapokban is erősen ajánlott lehet a legtöbbünk számára, a nyaralás alatt azonban ez különösen igaz. Az online térben gyorsan pörgő információk ugyanis téged is óhatatlanul gyorsítanak: előtörhet a lemaradástól való szorongás, ami könnyen ahhoz vezet, hogy még a nyugágyban heverészve is a hírfolyamodat görgeted.

Sokan elhatározzuk, hogy a nyaralás alatt netmentesek maradunk, ám a hirtelen váltás mellett két tényező is nehezítheti ennek a megvalósítását. Az egyik az, hogy kiszakadunk a megszokott környezetünkből, sok szépet láthatunk, amire a hétköznapokban talán fel sem figyelnénk – ezeket pedig posztolni KELL. De vajon tényleg kell? Gondolj bele: te szívesen követed mások nyaralását, de úgy percről percre, a felszálló repülő szárnyától kezdve a reptéri szelfiken át a hullámok nyaldosta lábujjakig? Ugye nem? Lehet, hogy itt is érvényes a mondás: a kevesebb néha több. Így számodra is könnyebben sikerülhet a netmentes lassítás, a másik nehézség ugyanis az, hogy minél gyakrabban kerül a kezed ügyébe az okostelefon (vagy bármi, ami wifivel táplálkozik), annál inkább előtérben marad a tudatodban a munka, az elintéznivalóid, mindaz, ami hazatérve rád vár majd… Engedd meg magadnak erre az időszakra ha nem is a teljes netmentességet, de a tudatosabb tartalomfogyasztást – lehet, hogy kevesebb naplementét posztolsz majd, de egészen biztosan több élménnyel leszel gazdagabb.

 

6. Kezeld a stresszt!

Stresszből éppen elég jut a hétköznapokra ahhoz, hogy úgy gondoljuk, a nyaralás alatt már végképp ideje megszabadulni tőle. A gond csak az, hogy ez lehetetlen. Sőt. Mert míg a megszokott környezetünkben megvannak a jól bevált módszereink a problémamegoldásra, egy idegen helyen, különösen egy idegen országban egészen másfajta kihívásokkal nézhetünk szembe. Otthon felejtünk valamit, eltévedünk, megbetegszünk – ha a kifejezetten pihenésre szánt, túl rövidnek tűnő időnkben történik velünk ilyen, azt még százszor rosszabbnak érezhetjük.

A kulcs a nyaralás alatti stressz megszüntetéséhez nagyon egyszerű: el kell fogadnod, hogy nem tudod megszüntetni.

Ahelyett, hogy megpróbálnád csírájukban elfojtani a negatív élményeket, amik tönkretehetnék a szabadság napjait, fókuszálj inkább a megküzdésre. Ha az otthon felejtett tárgy pótolható, vegyél helyette másikat, vagy próbáld meg kihúzni nélküle; ha eltévedtél, keress navigációs lehetőséget, útmutató táblát, vagy – hiszen mindenhol emberek élnek – egy helybélit, aki útbaigazít. Ha pedig megoldódott a probléma, engedd el a nehéz érzéseket, ne rágódj rajtuk, ne pörgesd le fejben újra és újra, inkább irányítsd a figyelmedet tudatosan valami kellemes dologra!

 

7. A spontaneitás gyakorlása

A mindennapokra oly jellemző túltervezettség sokszor olyankor is befurakszik a bőröndünkbe, amikor valójában nagyon igyekeznénk otthon felejteni. A percre pontosan beosztott időnek hasznát vehetjük olyankor, amikor sok elintéznivalónk van, de nem biztos, hogy a nyaralás alatt is szükségünk lesz rá.

Ha érted már tetten magad a szabadságod alatt azon a szorongáson, hogy „fél egykor ebédelni kell, ha az ég a földdel összeér is, különben éhesek leszünk a délutáni program alatt”, és cibáltál már ki nyűgösen morgó családtagokat a függőágyból azzal, hogy „most már tényleg muszáj elindulnunk”, lehet, hogy neked is több szabadságot, egy kicsivel több spontaneitást kell csempészned a nyaralásodba.

Engedd meg magadnak, hogy nemet mondj egy tervezett programra, ha jobban esik ott maradni, ahol éppen vagy. Térj be egy étterembe anélkül, hogy megnéznéd az online értékeléseit, vagy indulj el sétálni arra, amerre a lábad, és nem a térkép visz. Hidd el, jól fog esni!

 

8. Légy jelen!

Ha gyakran szembesülsz azzal az érzéssel, hogy elrohan melletted az idő, a nyaralásod alatt gyakorolhatod a jelen pillanat tudatos megélését. Ilyenkor nem a múlton rágódunk, vagy a jövő miatt szorongunk, hanem a teljes valónkkal ott vagyunk, ahol.

Engedd, hogy minden érzékszervedre hasson, amit tapasztalsz: a fények, amiket látsz, a hangok, amiket hallasz, az illatok, amiket érzel! Tudatosítsd magadban mindezt, és csak lélegezz! Ha eszel, iszol, tedd lassan, figyelmesen, élvezd az ízeket! A nyaralás alatt szerzett élmények energiával töltenek fel, megpihenhetsz a segítségükkel, de mindezt akkor érezheted igazán, ha valóban jelen vagy bennük.

 

9. Engedd meg magadnak a pihenést!

Érezted már úgy, hogy a megérkezés után legszívesebben átaludtad volna a nyaralás első másfél napját? Nem tetted meg, ugye? De miért nem?

A felgyorsult életmódunk és a nyaralás együtt sokszor azt az (iróniára érzékenyek számára különösen megmosolyogtató) egyenletet állítják fel, amiben a pihenés marad az a bizonyos X, az ismeretlen állandó.

Mindaz, ami a hétköznapokban lendületben tart minket, a nyaralás alatt is folyamatosan pörgetni fog, ha nem figyelünk tudatosan arra, hogy mit jelez a testünk és a lelkünk, és nem hallgatunk rájuk, amikor pihenésre vágynak. Aludj, amikor jólesik, pihenj, feküdj, olvasgass – engedd meg magadnak, hogy ne legyél mozgásban.

 

10. Figyelj a helyiekre!

Bárhová indultál is el a nyaralásod alatt, biztos lehetsz benne, hogy nem egyedül vagy azon a környéken, abban az országban. Ha az a célod, hogy igazán megismerd a helyet, ahová ellátogattál, figyelj azokra, akik ott élnek, hiszen ők ismerik a lehető legjobban!

Beszélgess velük, ismerd meg őket, és ne félj megfogadni a tanácsaikat! Lehet, hogy az útmutatásuknak köszönhetően nem tipikus „turistaélményben” lesz részed, de egy lassúbb, talán kevésbé a nevezetességekre koncentráló sétaútvonal, vagy egy nem túl csillogó, viszont helyi alapanyagokat felhasználó vendéglő hosszabb távon biztosan nagyobb élményt nyújt majd.

 

+ 1. Vigyázz a környezetedre!

Ha igazán „slow módon” szeretnél utazni, ezt a tanácsot mindenképpen érdemes szem előtt tartanod. Az utazás, és az annak során keletkezett hulladékmennyiség ugyanis óriási terhet ró a környezetünkre. Egy kis odafigyeléssel azoban máris sokat tehetsz: amikor lehet, vigyél magaddal otthonról enni- és innivalót, hogy ne kelljen eldobható csomagolásút vásárolnod. Ne használj szívószálat, műanyag evőeszközöket, palackokat, hiszen ezeket szinte lehetetlen újrahasznosítani. Ha vásárolnod kell, válassz helyi termékeket, és ha programot keresel, figyelj arra, hogy az ne olyan legyen, ami a helyi erőforrásokat zsákmányolja ki. Mindezeket szem előtt tartva nem csupán te lassulhatsz egy kicsit, hanem a világ egyik legnagyobb iparága, a turizmus is.

en.png

Herendi Kata pszichológus, a Slow Budapest szakmai vezetője. A Pszichoforyou online pszichológiai magazin főszerkesztő-helyettese.

 

 

Szívesen olvasnád a jövőben is a blogposztjainkat? Iratkozz fel a Slow Budapest hírlevelére!