Ha lelassulsz, a világ tartalommal telik meg.

Slow Blog

A hajszoltság, a túlvállalás és a versengés károsító hatásai

Interjú F. Várkonyi Zsuzsa, pszichológussal

F. Várkonyi Zsuzsával megtiszteltetés és igazi tanulási lehetőség beszélgetni. A Slow Budapestnél a Gyors élet, lassú halál c. előadása kapcsán fogalmazódott meg bennünk a gondolat, hogy mi is meghívjuk a SlowHow - létformáló előadássorozatunkba. December 7-én nálunk fog beszélni a gyorsuló világ kihívásairól és hatásairól. Inspiráló, bölcs gondolatokat és összefüggéseket hallhattam tőle a párkapcsolataink átalakulásáról, a külvilági függésünkről és a fogyasztói társadalom állandó "kell"-jeiről. 

Krajcsó Nelli interjúja

untitled_design-2.jpg

Tovább olvasom

"Gépgyorsaságú lett az életünk."

Interjú Tari Annamáriával az internet hatásairól

5-10 évvel ezelőtt beléptünk a szélessávú internet és az okostelefonok világába, amelynek egyre gyorsuló tempója átalakítja az offline életünket is, és amelynek sebességéhez autodidakta módon probálunk alkalmazkodni - több-kevesebb sikerrel. Ma már látszik, hogy az online jelenlét érzelmi problémákhoz, stresszhez, a türelem és koncentráció csökkenéséhez, félreértésekhez és agresszióhoz vezethet. Milyen hatással van az információs és online világ pontosan az életünkre? És milyen megoldások lehetnek azzal kapcsolatban, hogy meg tudjuk tartani az egyensúlyunkat? Tari Annamária, pszichológust kérdeztük a témában.

Krajcsó Nelli interjúja

death_to_stock_photography_weekend_work_9_of_10_-2.jpg

Tovább olvasom

A felgyorsulás okai és leglátványosabb következményei

Felszólalás a céltalan szabadidőtöltés visszaállítása mellett

Van egy téma, ami régóta megírásra érik bennem. A kényszeres profizmus témája, ami arra sarkall minket, hogy célszámokban mérjük a szabadidőnket, és a hobbijainkat. Mindezt messziről indítva, a legújabb gyors-lassú trendeket is elemezve vizsgálom a posztomban. Ez az írás a komplex világunkról, a 4 órás munkahetekről, a szelektálás és a verseny megnövekedéséről, és a hobbi alapdefiníciójáról szól. Mindenkinek ajánlom, akinek nehezére esik lassítani, vagy aki végtelenül túlpörgetett emberek között él, vagy dolgozik. Talán elindul valami bennünk és köztünk, talán egy jó kis párbeszéd!

Krajcsó Nelli írása

blog_hobbi.jpg

Tovább olvasom

A legfontosabb, hogy tudjuk, mi a legfontosabb.

Útmutató a mindfulness gyakorlásához

A bevezető posztom után, ebben az írásban a mindfulness-szel kapcsolatos gyakori félreértésekkel és a gyakorlati kérdésekkel foglalkozom. Mit jelent a mindfulness a gyakorlatban? Miért nem (csak) azt jelenti, hogy a légzésünket figyeljük? Miért nem nevezhető (minden esetben) mindfulness-nek egy gondtalan biciklizés a madárcsicsergés közepette? Miért nem relaxálunk a mindfulness gyakorlása közben? És miért nem keresünk közben válaszokat, és tesszük fel azt a kérdést, hogy miért? De ez az írás azokról a kihívásokról is szól, amelyek miatt általában félbehagyjuk a gyakorlást, és amelyekkel lehet, hogy te is találkoztál már. 

Krajcsó Nelli írása

_a_mindfulness_latni_es_annak_a_tudatositasa_hogy_latunk.jpg

Tovább olvasom

Reggelizz meleget, és egyél lassan!

A szezonalitás és a mindfulness jótékony hatása az étkezésben

A Slow Budapest anti-határidőnaplójában a májust a reggelizésnek szenteltük. Az étkezés, az étkezésre szánt idő fontos téma a lassítás kapcsán, hiszen a felgyorsult világunkban sokszor ezen a tevékenységen spórolunk: az alvás vagy a munka javára kihagyjuk a reggeliket, az ebédeket dobozból, a monitor előtt fogyasztjuk el, és egy túlhajszolt, stresszes nap után vacsora gyanánt gyorskajával vigasztalódunk... tesszük mindezt annak ellenére, hogy a nem a jelenben végzett, és a megfelelő, szezonális alapanyagokból álló táplálkozás egészségügyi problémákhoz vezethet. Ehetsz te narancsot télen, de akkor ne csodálkozz, ha 2-3 hetente megfázol. Egyél multitaskingolva ebédidőben, de fogadd el, hogy ez magasabb kalóriabevitelt, hosszú távon elhízást, vagy rendszeres délutáni nassolásokat eredményezhet. Hogyan táplálkozz fenntartható módon, mit reggelizz, ha energiával szeretnéd ellátni a testedet és mit jelent a tudatos (mindful) evés? Valamint miért olyan nehéz mindezt megvalósítani?

Krajcsó Nelli írásareggeli_negyzet.jpg

Tovább olvasom