Ha lelassulsz, a világ tartalommal telik meg.

Slow Blog

Lassítani – jó lenne, de hogyan?

Többünknek ismerős az a kép, amikor hetek telnek el úgy, hogy már annak is örülünk, ha nagy nehezen eleget teszünk a kötelességeinknek és egyik napról a másikra vergődünk át. Ez az az időszak, amikor csak akkor mosunk, ha már nincs tiszta zoknink, amikor egyszer csak arra leszünk figyelmesek evés közben, hogy kocog a kanál az üres tálon, mert észre sem vettük, hogy megettük az ételt, és ez az, amire azt mondjuk, hogy mindjárt vége van, és utána majd több időnk lesz. A távoli majdba gyűjtögetjük a filmeket, a színdarabokat, amiket meg fogunk nézni, a könyveket, amiket el fogunk olvasni, oda szervezzük a találkozókat a barátainkkal és a családtagjainkkal, és tulajdonképpen így el is mehet mellettünk az egész élet.

Pivarcsi Dorina írása
pexels-photo-2253922.jpeg

Tovább olvasom

Amikor az emberrel történik valami, ami után már nem tér vissza az előző állapotába

Talán mindannyiunkkal előfordul néha, hogy egy teljesen különböző életről fantáziálunk, mint amit jelenleg élünk. Lehet, hogy álmainkban hollywoodi hírességek vagyunk, vagy világutazók, és valószínűleg sokan vágyunk egy nyugodt, egyszerű életre, aranyos kis házikóval a mezőn, ahol nem zavar minket senki és semmi. Mikor álmainkat készülünk megvalósítani, elsősorban a képzelőerőnk és a realitások találkozásából adódó nehézségekkel kell számolnunk. Az életmódváltás szépségeiről és kihívásairól Tőgyi Balázzsal beszélgettünk, aki egy jurtában éli fenntartható, ökotudatos, természetközeli, lassabb és főleg boldog életét.

Pivarcsi Dorina interjúja

hideg-hegyi-menedek-panorama-2018_2.jpg

Tovább olvasom

A meditálás mint edzés: konditerem az elmének

Mikor ismerőseimmel beszélgetek, gyakran látom rajtuk, hogy a meditálást alapvetően egy misztikus, nehezen definiálható dolognak tartják. A szerteágazó előnyei miatt valóban nehéz pár szóval leírni a meditálás lényegét, ezért most az egyik legjobban megragadható szempontja kerül bemutatásra: a mentális edzés. Jellemzően a meditálásnak ez az oldala a legvonzóbb a kezdők számára és nem is ok nélkül: könnyen értelmezhető, egyértelmű előnyei vannak és egyszerű elkezdeni. Szóval ha eddig elriasztott a spirituális körítés vagy csak kíváncsi vagy, miben hasonlít a meditálás a fekvenyomáshoz, akkor olvass tovább. 

Juhák Dániel írása

389351-pccm5c-214.jpg

Tovább olvasom

Anyák napjára - önmagunknak

Szerencsére egyre több szó esik manapság az anya-időről vagy az énidőről. Hogy szükségünk van a pihenésre, kikapcsolódásra, töltődésre. Az Egyszerűbb gyermekkor szülőcsoportokon fontos feladat, hogy a heti vállalásainkat, amikkel apránként egyszerűsítünk a családi életünkön, megünnepeljük valamivel. Ez az ötlet elsőre nagyon idegen lehet, és sokaknak nehezen is megy. Néha nekem is... Az amúgy is sűrű időbeosztásunkba iktassak be valamit, ami rólam szól…? Rólam? Nagyon sok családban ez az, ami már nem prioritás, amire valahogy sosem jut idő.

Faragó Ági írása

artem-bali-734424-unsplash.jpg

Tovább olvasom

Wabi Sabi - Útmutató a belső békéhez japán módra

A wabi sabi kifejezést nem találjuk a japán szótárakban és nem is hallhatjuk a japánok beszédében egészen addig, míg rá nem kérdezünk. A wabi sabi ugyanis egy olyan magától értetődő életérzés, ami a japán kultúrát és a benne élő emberek szemléletét alapvetően meghatározza. Valószínű csodálkoznak azon a tőlünk keletebbre élő embertársaink, hogy miért tanulmányozzuk az életmódjukat, miért írunk könyvet belőle és miért lehet felénk annyira felkapott téma az, amiről ők még csak nem is beszélnek. Talán azért, mert a wabi sabi megtapasztalásában feloldódhat mindenki, aki a természettől elidegenedve, túlhajszolva és tökéletességre törekedve küzdi át magát egyik napból a másikba.

Pivarcsi Dorina írása

annie-spratt-1139486-unsplash.jpg

Tovább olvasom

Felnőtt hajsza

Az örökös versenyzésünkkel gyermekeinket is egy embertelen tempóba helyezhetjük.

A felnőtt élet könnyen átcsúszhat egy versenybe: reggel ugorj ki az ágyból, hogy ma még többet tudj teljesíteni, még többre tudj haladni, még messzebbre tudj jutni. Fáradt vagy? Nem baj, igyál egyel több kávét, két óra múlva még egyet, csak haladj előre, menj-menj mert sosem jutsz a dolgok végére. Így loholunk át a hétköznapokon, feladatról-feladatra ugrunk és úgy telik el a nap, hogy közben fel sem tűnik, hogy nem ettünk, nem ittunk, csak loholtunk. Belegondoltunk már, mit közvetítünk az örökös hajszából a gyermekeink felé?

Rádó Zsófi írása

derek-thomson-422320-unsplash.jpg

Tovább olvasom

Szellemi kacat

Gyermekeink stresszmentesítése, a felnőtt világ kiszűrése - 2. rész

Amikor lassításról beszélünk felnőttként, az időbeosztásunk átalakítása után a következő lépés általában az, hogy felismerjük, mennyi felesleges információ ér el bennünket. Mennyi időt töltünk internetezéssel, hírek olvasásával, közösségi médiával, mennyi ingert fogadunk be egy háttérben szóló rádió vagy tévé irányából. Akár az utcára kilépve is rengeteg információ verseng a figyelmünkért: hirdetőtáblák, a boltok cégérei, képernyők, járművek, járókelők, elkapott beszélgetések - és mindemellett talán még azt is észrevesszük, milyen szép a homlokzata némelyik háznak. Most képzeljük magunkat gyermekünk helyébe: vajon ő mit fogad be mindebből? És mire van szüksége ezek közül? Alább a felnőtt világ kiszűréséről szóló cikkem második részét olvashatjátok.

Faragó Ági írása

adorable-autumn-baby-590471.jpg

Tovább olvasom

"Nem tudunk dolgozni magunkon, ha közben extrém fájdalmat élünk át. Sokkal egyszerűbb választásnak tűnik bevenni egy gyógyszert."

Testi fájdalmaink gyakran akadályoznak minket a nyugodt mindennapokban. Fájdalmaink a rohanó, túlhajszolt világunk folyományai is lehetnek, egyfajta lelki üzenetek, amik a változtatásért kiáltanak, mi viszont nem hallgatjuk meg őket. A fájdalom az élet velejárója, nem kerülhetjük el, ezért érdemes közelebbről megismernünk. Az egyik leggyakoribb testi fájdalmunk a fejfájás, melynek 70-90%-a lelki eredetű. A fájdalomcsillapítók beszedése mellett érdemes más módokat is keresni az enyhítéséhez, amelyek a tünetkezelésen túl hosszú távon is segítségünkre lehetnek. Április 18-i SlowHow: Testi-lelki fájdalmaink c. előadásunk meghívottjával, Hal Melindával beszélgettünk a fájdalomhoz való hozzáállásunkról és az enyhítés lehetőségéről.

Pivarcsi Dorina interjúja 

drugs-medical-medication-56612.jpg

Tovább olvasom

Kiegyensúlyozottságra törekszel? Legyen az állatod az útitársad!

Modern, városi életet élve rengeteg lehetőség tárul elénk, egy valami azonban egyre kevésbé elérhető: a valódi, érintetlen természet. Mostanra sokan eltávolodtunk az évezredeken át természetesnek vélt életmódunktól, amiben például az állatokkal való interakció magától értetődő volt. A városiasodásból származó jólét és biztonság ellenére sokszor elégedetlenek vagyunk és különböző alternatívákat keresünk az életre, de eszünkbe jut-e vajon, hogy talán az állatok is hozzásegíthetnek minket a kiegyensúlyozottsághoz.

Pivarcsi Dorina írása

eddie-howell-1438831-unsplash_2.jpg

Tovább olvasom

"A halogatásban a legnagyobb probléma az, hogy nem hozunk döntést olyan élethelyzetekben, amikor döntést kellene hoznunk."

Interjú Dr. Takács Ildikóval a halogatásról

A halogatás tulajdonképpen az az állapot, amikor arra vagyunk motiváltak, hogy ne csináljuk semmit. Az édes semmittevés alapvetően egy jótékony és hasznos időtöltés, kivéve amikor a kötelességeink rovására megy. Akkor ugyanis a várt felüdülés és kipihentség helyett inkább kelti káosz érzését az emberben. Ennek ellenére mégis hajlamosak vagyunk a halogatásra. Vajon miért éri meg nekünk mindez? Március 25-i SlowHow előadásunkon Takács Ildikó, munka- és szervezetpszichológus vezet be minket a halogatás pszichológiájába. Interjúnkban a halogatás hátteréről beszélgettünk.

Pivarcsi Dorina interjúja 
 kevin-ku-392517-unsplash.jpg

Tovább olvasom